13 marzo 2009

EL FUTURO DE LA EDICIÓN INDEPENDIENTE

Organizado por Edi.cat, Red de Editores independientes, Paradigma Libro asistió a la jornada "El futuro de la edición independiente". Según sus organizadores, "la jornada ha volgut reunir en un mateix fòrum experts de diferents àmbits de l’edició per tal de reflexionar i trobar les claus de futur del món de l’edició independent en català".


Uno de los ponentes, el periodista Vicent Partal, responsable de Vilaweb, abordó en su intervención los retos y perfiles de los editores del futuro. Según su opinión habría que relativizar el pánico ante el cambio tecnológico: “el que és més substancial és el canvi dels hàbits del consum i el canvi del model econòmic”, reproduciendo algunas de las tesis que hemos venido sosteniendo en nuestro libro El nuevo paradigma sel sector del libro.


Nuestra intervención la resume Jordi Ferré en su blog De tard en tard:

A la ponència “El nuevo paradigma del libro”, Fco.Javier Jiménez ha centrat la seva intervenció en el canvi de paradigma editorial. Segons ell, el nou ecosistema fa que l’actual model de negoci basat en l’editorial, la distribució i la llibreria ja no se sustenti. “El món editorial ha d’estar al dia dels canvis i saber adaptar-se, l’immobilisme passarà factura”. Jiménez ha destacat la importància del nou editor ‘wiki’ metàfora que utilitza per referir-se als nous models i que haurà de tenir molt en compte quatre ítems: l’obertura, la interacció entre iguals, el compartir i l’actuar globalment.

En aquest sentit, ha destacat la importància de conèixer i tenir en compte les noves tendències “aplanadores” (globals) de caràcter social i econòmic; de mercat i les tendències del sector del llibre que ha descrit exhaustivament.Segons ell, l’adjectiu independent en l’editor no ha de ser sempre sinònim de creador i molt menys d’independència ja que depèn del distribuïdor, de les llibreries i del mercat. “Independència no és garantia de supervivència dins un canvi de paradigma global que, en termes de mercat suposa entrar en grups de consumidors segmentats i en nous llenguatges de consum (basats en plataformes tecnològiques)”. Dins aquest nou mapa, l’editor wiki és el que se sap adaptar a aquest nou mercat en el que el consumidor és qui estableix bona part de les regles. En el nou paradigma prima la interconnectivitat. No es tracta de crear nous valors, sinó de saber com transmetre’ls i fer-los arribar al segment que ens pertoca. L’edició digital, més que un nou model de negoci és un nou model d’explotació.

**
La reingeniería, que está pidiendo a gritos el sector del libro ante los retos del cambio de paradigma, exigen de todos la proliferación de encuentros profesionales como el promovido exitosamente por Edi.cat. Entre esos retos están: el futuro de la red de librerías independientes, la caída del actual modelo de distribución, y los nuevos entornos digitales Web 2.0 como oportunidad de visibilidad para los editores independientes.

No hay comentarios: